Saubermacher postavlja nove standarde recikliranja
Skupaj s hčerinskim podjetjem Redux Recycling GmbH je štajerski okolijski pionir, zahvaljujoč nenehnemu razvoju svojega postopka recikliranja litij-ionskih baterij, prvič dosegel 95-odstotno stopnjo recikliranja kovin. Istočasno pa uspeva proizvodnja aktivne mase, ki vsebuje nikelj, kobalt, litij in baker pri največji čistosti. Izdelki za recikliranje se v severni Nemčiji proizvajajo serijsko v skladu z industrijskimi standardi. To je edinstveno v zgodovini recikliranja baterij in pojasnjuje, da je strokovno recikliranje, v duhu svetovnega dneva recikliranja 18. marca, mogoče razumeti kot sedmi vir¹.
Industrijski obseg. Inovativni proces sta razvila Saubermacher in REDUX. Uporablja se za obdelavo izrabljenih baterij in proizvodnih odpadkov. Recikliranje poteka glede na velikost baterije v treh ali štirih fazah (praznjenje², demontaža, termična predobdelava, mehanska obdelava). Postopek združuje proces termične obdelave z mehanskim ločevanjem. Na ta način se dosežejo optimalni rezultati. Zraven recikliranja kovin, katerih kakovost v celoti ustreza primarnim surovinam, je pomemben recikliran izdelek tudi aktivna masa. Ker ima aktivna masa, znana tudi kot „črno zlato“, le minimalno kontaminacijo, je zrela za nizkoenergijsko pridobivanje niklja, kobalta, litija in bakra kot del hidrometalurškega procesa. „Saubermacher in naša 100-odstotno hčerinsko podjetje REDUX v Bremerhavnu imata odobreno in delujoč objekt, ki lahko učinkovito obdela do 5 ton litij-ionskih baterij na uro“ je povedal Ralf Mittermayr, predsednik uprave pri Saubermacherju.
„Postavljamo nove industrijske standarde za recikliranje litij-ionskih baterij in ustvarjamo bistvene predpogoje za pravo krožno gospodarstvo na tem področju“ nadaljuje Mittermayr. Z 95-odstotno učinkovitostjo recikliranja kovin REDUX že dosega cilje nove direktive EU o baterijah, ki pričnejo veljati letos (2025: 90 odstotkov, 2030: 95 odstotkov).
Alternativno skladiščenje surovin. Trenutno so pridobljene sekundarne surovine dejansko dražje od primarne surovine. Dolgoročno bodo stroški obdelave z izboljšano produktivnostjo tudi finančno konkurenčni, vendar moramo upoštevati druge dejavnike. Potreba po redkih surovinah se povečuje, kot že kaže primer e-mobilnosti. Lani je bilo v Avstriji registriranih približno 33.400 električnih avtomobilov. To predstavlja 6,4 odstotka3 celotnega števila, kar je vedno večji delež. V Nemčiji je bilo leta 2021 registriranih 356.000 povsem električnih osebnih avtomobilov, kar je rekordno število novih registracij4.
Vendar v Evropi ni ustreznih nahajališč surovin. Več kot 70 odstotkov svetovnega kobalta prihaja iz Demokratične republike Kongo. Nekateri rudarji delajo pod vprašljivimi pogoji in tri četrtine rudnikov se nahaja v lasti Kitajcev. V Evropi, tudi v Avstriji, obstajajo nahajališča litija, vendar rudarjenje litija vodi do zasoljevanja sladke vode. „Zraven velike odvisnosti od samih surovin iz tujine, so naraščajoče cene primarnih surovin alarmni signal. Zato je pomembno, da ko so surovine, kot so kobalt, nikelj in litij uvožene, ostanejo 100 odstotno v obtoku. Nova EU direktiva o baterijah mora upoštevati te okoliščine, tudi v zvezi z zelenim dogovorom“, poudarja generalni direktor REDUX-a Martin Reichstein.
Vizija brez odpadkov. Zaradi vnetljivih snovi in električne energije, ki jo vsebujejo, predstavljajo litij-ionske baterije poseben izziv za recikliranje. Zraven tega pa niso vse litijeve baterije enake. To še velja zlasti za baterije električnih avtomobilov, ki se po kemični sestavi precej razlikujejo. Manjkajoče informacije o izdelku in izdelki, ki so specifični za proizvajalca, prav tako otežujejo učinkovito recikliranje. Kljub temu je Saubermacher s posebej usposobljenimi zaposlenimi ter strokovnim znanjem uspel doseči približno 70 odstotno stopnjo recikliranja baterij za električna vozila glede na celotno baterijo.
„Naša cilj je nič odpadkov. Po eni strani delamo na projektih Second Life, po drugi strani pa še naprej postopoma izboljšujemo naš proces recikliranja s strankami in partnerji, tako da bomo lahko sčasoma reciklirali 100 odstotkov vseh surovin iz baterije“, dodaja izvršni direktor Mittermayr. Obrat REDUX obdeluje vse litij-ionske baterije, baterije za gospodinjstvo in naprave ter baterije za električna vozila in ima odobreno zmogljivost 10.000 ton na leto.
Za uresničitev te vizije je nujna pomoč vsakega posameznika. Baterije je treba ustrezno zbrati za recikliranje. Preveč baterij še vedno napačno konča med ostanki odpadkov ali miruje v predalih, kleteh ali podstrešjih in se tako izgubijo kot pomemben dobavitelj surovin.
„Zato želimo ob svetovnem dnevu recikliranja izpostaviti tudi pomen pravilnega ločevanja odpadkov. Vsak pravilno odložen odpadek šteje!“, se strinjata izvršni direktor Mittermayr in generalni direktor Reichstein.